Te land, ter zee en in de lucht

18 september 2018 - Victoria, Canada

Dinsdag 18 september
Te land, ter zee en in de lucht

Vandaag een volle dag in Victoria en via Canada Online hadden we voor deze dag twee excursies geboekt. Voor de start van de dag eerst naar het centrum gelopen voor een ontbijtje. Hierna nog wat rondgelopen (het onderdeel ‘ter land’) omdat we om 11 uur moesten inchecken op Victoria Harbour AirPort voor onze rondvlucht met een watervliegtuig (het onderdeel ‘en in de lucht’).

Het weer was perfect voor een rondvlucht. Nagenoeg strakblauwe lucht met een enkele wolk aan de horizon. Na het inchecken was het nog even wachten, maar daarna konden we naar de pier waar ons watervliegtuig klaar lag. Een klein vliegtuigje met 14 zitplaatsen (aan de krappe kant), maar o zo leuk. Na een korte veiligheidsinstructie voeren we naar de “startbaan” een bepaald stuk water in de baai bij Vancouver waar de vliegtuigen op stijgen en ook landen. Het opstijgen ging vlot en was heel anders dan bij een normaal vliegtuig. Het watervliegtuig staat al redelijk scheef op de drijvers en gaat dan ook na flink vaart maken al vrij snel de lucht in. Wat volgde was een hele leuke rondvlucht boven Victoria en omgeving, over land en over zee. We zagen ook Mount Baker in de staat Washington (USA) mooi boven een band bewolking liggen. We vlogen dan ook langs de grens met Amerika. Na een kleine 40 minuten stonden we weer op de grond, nee lagen we weer in het water. Een geweldige ervaring om met zo een watervliegtuig te vliegen.

Terug op de kade hadden we tijd voor een lunch en deze nuttigden we bij de Flying Otter Grill. Dit restaurant lag bij de AirPort en ook direct naast de incheck voor de middag activiteit. We hadden alle vier een lekkere salade genomen en hierna melden we ons bij de incheckbalie voor de Wailwatch tour. (Het onderdeel ‘ter zee’)

Deze tour maakte we met 24 personen, verdeeld over twee Zodiaks. Net als bij de Bearwatching van een aantal dagen terug kregen we ook nu weer pakken aan die tegelijk ook reddingspakken zijn. Omdat het mooi weer was hadden we dit keer geen regenjassen nodig. Voor een goede ‘vangst’ moesten we iets verder varen dus duurde deze tocht langer dan normaal, maar dat was geen probleem. We voeren de haven uit in een rustig tempo, maar op het buitenwater ging het gaspedaal naar achteren en schoten we over de zee. Ook dit was weer een geweldige ervaring. Na ruim een uur varen kwamen we aan in een gebied waar de humpback walvissen verblijven. De kapiteins van de zodiaks staan allemaal met elkaar in verbinding dus ze weten precies waar de dieren zicht bevinden. Na even ronddobberen zagen we de eerste walvis met zijn rug boven water komen.

Foto’s maken is toch best lastig want je weet niet waar er een walvis bovenkomt en dan met je snel zijn. Het was een schitterend gezicht die walvissen. Eerst een nevel van de walvis die in en uitademt en daarna veelal zijn rug en dan zie je hem weer onderduiken en zie je de mooie staart ondergaan. Wat een fantastisch gezicht en ervaring. We hebben zo wel meer dan een uur rondgedobberd, weer een stukje varen, ook de Amerikaanse wateren in, weer een walvis en zo hebben we er deze middag tientallen gezien. Echt een ervaring om nooit te vergeten. Met tientallen foto’s en vele korte filmpjes rijker waren we kwart voor zes weer terug in de haven. We waren best wel koud geworden en wilde dus snel ergens naar binnen om op te warmen.
We zijn de stad weer ingelopen en in de Irish Times Pub hebben we lekker gegeten en gedronken. De avond hebben we verder besteed aan lezen, filmpjes en foto’s kijken en het schrijven van dit verslag.
Morgen weer een korte reisdag. We gaan vanuit Victoria met de ferry weer terug naar Vancouver voor de laatste vier nachten.

1. Coby van Roon-van Walsum:
    19 september 2018
    Leuk om een reisverslag te maken.
    Je doet veel indrukken op en die vergeet je weer.
    Nu kan je ze weer nalezen.
    Heel veel plezier met zn. vieren.
    Groetjes van mij.