Veelzijdig Alberta

4 september 2018 - Jasper, Canada

Veelzijdig Alberta
Dinsdag 4 september
Vandaag een reisdag. We gaan op verplaatsing van Johnston Canyon naar Jasper. Een tocht van 289 km. We rijden een klein stuk over de Highway 1 richting Lake Louise en daar nemen we Route 93 naar Jasper. Onderweg komen we diverse bezienswaardige plaatsen tegen.
Onze eerste stop is bij Herbert Lake. Een klein meer wat er op het moment dat wij er waren als een spiegel zo glad was. Na de nodige foto’s vervolgen we onze route en komen uit by Peyto Lake. Vanaf de parkeerplaats een flink stuk fors omhoog lopen door de bossen. De beloning was een schitterend uitzicht over Peyto Lake.  Het water heeft een bijzondere kleur blauw en wordt gevoed vanuit een gletsjer. Ook hier weer foto’s gemaakt en daarna weer terug naar de auto. Volgende stop was het tankstation. De tank was nog niet leeg, maar je komt er niet zoveel tegen, dus beter een halve tank vullen dan leeg komen te staan.
Volgende stop: de Colombia Icefield. Een mooie omgeving waar veel te zien is. We scoren tickets voor de Glacier Skywalk en voor een tocht over de gletsjer. We gaan met de bus naar de Glacier Skywalk en daar lopen we over dit uitzichtpunt, wat is gemaakt van staal en met een glazen vloer. Het uitzichtpunt hangt boven de canyon en geeft een schitterend uitzicht. Voor sommige mensen best wel eng, want je kijkt dus zo onder je voeten naar beneden.
Terug bij het Icefield center kunnen we lunchen waarna we ons weer melden bij de balie om in de bus te stappen die ons naar het vertrekpunt brengt van de Glacier tours. Dit is een soort monsterbus op hele grote banden. Met deze Glacier Tours gaan we de gletsjer op en kunnen we een half uurtje over de gletsjer lopen. Een hele mooie ervaring en gelukkig een strak blauwe lucht. Vorige week was er nog dichte lucht door de rook van de bosbranden.
Na terugkomst gaan we met de auto door naar Jasper. Op ongeveer 30 km van Jasper zien we dan een elk / moose langs de weg staan. Wat een mooi beest is dat. We kunnen er gelukkig wat foto’s van maken. Rond half acht komen we aan bij onze tweede accommodatie. Het Jasper Best Western hotel & suites. We hebben een mooie suite met twee slaapkamers en gaan lekker eten in het restaurant.
De weerberichten voor morgen zijn goed dus we sullen er wel weer op uittrekken.

1. Frans en roely:
    5 september 2018