Wildlife op zijn best

7 september 2018 - Valemount, Canada

Wildlife op zijn best
Vrijdag 7 september
Na één nacht in Valemount gingen we vandaag verder met onze Canada reis. Bestemming van vandaag was Clearwater nabij het Wells Gray Provincial Park. Een rit van 193 kilometer volgens de Tom Tom.
De reis verliep voorspoedig. Een groot deel van de route was niet zo interessant qua natuur als de voorgaande dagen, maar toch altijd nog de moeite waard. Er was op deze route ook meer vrachtverkeer en richting het einde kwamen we ook in meer bewoond gebied. Voor het eerst huizen / boerderijen langs de route en dat hadden we nog niet gezien.
Op een gegeven moment zagen we opeens iets zwarts uit de berm komen en daar was hij dan, onze eerste beer. Het beestje was niet zo groot, maar best wel snel want voordat wij de fotocamera gereed hadden was hij al over gestoken en in de struiken verdwenen. Helaas dus geen foto hiervan, maar we kunnen de zwarte beer wel op ons lijstje bijschrijven.
Een stukje voor Clearwater stopten we bij een Point of interest, zoals het bordje langs de weg aangaf. Hier hadden we zicht op een rivier en een local die daar ook stond zei dat we een klein stukje stroom afwaarts moesten lopen en dan zouden we de zalm trek kunnen zien en dat was ook zo. Mooi om te zien, maar lastig om zalm onder water in een stromende rivier op de foto te zetten.
In Clearwater aangekomen eerst even langs het visitors centrum waar we informatie kregen over Wells Gray Park. Hierna eerst een lekkere lunch, sandwiches, bij een leuke pub met veel oude jaren 60 spullen aan de muur.
Na de lunch reden we richting Baileys Chute, waar volgens de verkregen informatie de zalmtrek deze week goed te zien zou zijn en de zalm daar tegen een forse stroom in moet zwemmen en regelmatig door de lucht vliegt om verder stroomopwaarts te komen. Een mooie rit door het park en bij Bailys Chute aangekomen liepen we en klein stukje naar het uitzichtpunt.  We werden inderdaad beloont met een goed zicht op de zalmtrek. Regelmatig sprongen er zalmen uit het water door de lucht, maar ze dreven ook direct weer terug vanwege de krachtige stroming. Het was in ieder geval een schitterend gezicht, maar wel moeilijk om er een goede foto van te maken. Na een tijdje zijn we weer terug gegaan naar de auto en zijn we naar onze accommodatie voor twee nachten gereden.
Onze accommodatie betrof twee bungalows van het Watauga Village cabines & motel. Deze accommodatie was het lastigst om te boeken omdat het overal al vol zat in Clearwater. Het is dan ook de minste accommodatie die we tijdens deze reis zullen hebben, maar het is schoon en er staan bedden. We zullen er weinig zijn deze twee dagen en zullen ons best vermaken hier.

1. Kees en Nelly Dubbeldam:
    8 september 2018
    ik kijk steeds uit naar jullie interessante verhalen en foto's !
    Lieve groeten van ons aan jullie !