Van alles wat

12 september 2018 - Pemberton, Canada

Van alles wat
Woensdag 12 september
Vandaag de laatste volle dag in Pemberton / Whistler. Het weer is redelijk als we de gordijnen open doen en we hadden min of meer al besloten om vandaag naar Whistler te gaan en daar de de Peak 2 Peak te gaan doen. Het weer was goed dus we gingen even voor tienen richting Whistler.
In Whistler op de grote parkeerplaats de auto achter gelaten, Whistler heeft een autovrij centrum. Daarna zijn we richting de kabelbaan gelopen die ons vanuit het dorp de berg op zou brengen. Er stond al een aardige rij wachtenden voor de kassa’s maar er waren er zes open dus dat ging redelijk vlot.
De eerste kabelbaan, de Whistler Village Gondola, bracht ons de Whistler mountain op naar Roundhouse Lodge op 1.850 meter. Via een tussenstation kwamen we daar aan en onderweg zagen we vanuit de kabelbaan weer een zwarte beer. Helaas lukte het niet om hier een foto van te maken.
Boven aangekomen was het weer nog steeds goed, dat wil zeggen dat wolken en zon elkaar afwisselden, maar ook hingen er her en der laaghangende wolken zodat niet alles goed helder was. Vanaf dit punt hebben we direct de volgende kabelbaan genomen en dat was de beroemde Peak 2 Peak Gondola. Dit is een baan die hangt tussen de Whistler mountain en de Blackcomb mountain en was de eerste in zijn soort die twee naast elkaar liggende bergen met elkaar verbind. Deze kabelbaan heeft een vrij hangend gedeelte tussen 2 ondersteunende pilaren van net 3 kilometer. Het was waanzinnig om hierin naar de overkant te gaan. Wat een uitzicht en wat een lange overspanning. Ook mooi was het om weer een beer te zien lopen op een weg die er onder door liep. Deze is wel op de foto vastgelegd.
Aan de overkant, op Blackcomb mountain aangekomen, hebben we wat rond gekeken en hier liepen ook flink wat bergmarmotten die lekker uit zaten te rusten op rotsblokken en dus goed te fotograferen waren. Binnen in het restaurant een kop koffie of warme chocomelk genomen en daarna weer terug met de Peak 2 Peak. Deels gingen we door de laaghangende bewolking en op een gegeven moment begon het ook te regenen. Terug op Whistler mountain hebben we even de regen afgewacht totdat het weer droog was, voordat we weer verder gingen.
Toen het weer droog was zijn we een stukje afgedaald naar de stoeltjeslift, de Peak express, welke ons bracht naar de Suspension bridge Cloudraker Skybridge. Dit is een brug op kabels en ijzer met een overhang van 130 meter welke hangt tussen Whistler Peak en West Ridge. Bij de brug aangekomen was de omgeving bijna geheel in de wolken gehuld en was het flink koud. Het gaf wel een extra dimensie aan het geheel. Het begin van de brug was zichtbaar, maar hij ‘verdween’ in de wolken. Een prachtig gezicht al zal het bij een strak blauwe onbewolkte lucht ook schitterend zijn.
Lopend op de brug kon je goed merken dat hij was bevestigd aan stalen kabels want hij ging best wel heen en weer als je erop liep. Aan de overkant aangekomen begon het inmiddels ook een beetje te sneeuwen (natte sneeuw) zodat we inmiddels van alles wat qua weer hadden. Na de nodige foto’s en filmpjes gemaakt te hebben zijn we weer teruggelopen over de brug en daarna met de stoeltjeslift weer terug naar Roundhouse Lodge op Whistler mountain.
We hadden het inmiddels best wel koud dus snel naar binnen voor een warme, verlate lunch. Na de lunch weer met de gondel terug naar Whistler. We wisten dat er vlakbij de uitgang een winkeltje was die chocolade berenklauwen verkocht. Daar dus even naar binnen gegaan en alle lekkernijen gezien en een enkele gekocht. Vervolgens bij een winkeltje met handgemaakte artikelen nog een Eland van geroest metaal gekocht en Wija is nog geslaagd bij de Pandora winkel.
Hierna terug naar de auto en weer richting Pemberton en verder weer lekker geluierd. Morgen weer een verplaatsing, dit keer naar Horseshoe bay, bij Vancouver. De route gaat over de See to Sky highway, dat moet een mooie rit worden volgens de boekjes.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl