We gaan terug in de tijd

7 september 2018 - Clearwater, Canada

We gaan terug in de tijd
Donderdag 6 september
Voordat we uit Jasper vertrokken eerst nog even uitgecheckt uit het hotel en een aantal foto’s gemaakt bij de huifkar. Eindbestemming vandaag was Valemount voor één overnachting in het Canadian best in hotel. De route ging over de highway 16 west en na een half uurtje bereiken we de grens tussen Alberta en Britisch Columbia. Met het overgaan van de grens gingen we ook weer terug in de tijd, want we passeerde ook de tijdgrens. Vandaag dus een dag van 25 uur.
Op de route van vandaag kwamen we ook langs Mount Robson. Een imposante berg met sneeuw op de top en 3.954 meter hoog. Bij het visitors centrum eerst koffie gedronken en daarna informatie opgevraagd. We kregen een mooie wandeling voorgesteld van 4,5km naar een berg meer genaamd Kinney Lake en het zou maar 100 meter stijging betekenen en natuurlijk ook weer 4,5km terug.
We reden vanuit het visitors centrum door naar de parking aan het eind van het zijdal en begonnen aan de wandeling. Het werd een hele mooie wandeling met veel mooie natuur. Omdat het er best vochtig was zagen we veel mooie paddestoelen en heel veel mossoorten. We weten niet hoe de Canadezen de hoogte meten, maar naar ons gevoel was het meer dan 100 meter hoogteverschil. Na ongeveer anderhalf uur kwamen we uiteindelijk bij het Kinney Lake en dat was een mooie beloning voor de wandeling.  Het was een schitterend meer, helemaal strak zodat de bergen er prachtig in weerkaatsten. Hier natuurlijk weer de nodige foto’s gemaakt en daarna weer terug gewandeld naar de auto.
Terug bij het visitors centrum hebben we gepicknickt en daarna zijn we doorgereden naar Valemount. Tot nu toe hebben we nog eigenlijk maar drie stadjes gezien: Banff, Jasper en dan nu Valemount. Daartussen liggen gewoon geen stadjes of dorpjes, laat staan huizen, althans die hebben we niet gezien. Valemount is een stadje, ontstaan door de aanleg van een spoorlijn. Het is niet groot en er is eigenlijk niets te doen. Er staan de nodige motels, hotels en een aantal eetgelegenheden. Ook wonen er natuurlijk we mensen, maar niet zo heel veel. Voor het avondeten zijn we naar de Caribou Grill gegaan. Een voor de omgeving mooi en best wel sjiek restaurant. Het restaurant liep lopende de avond ook helemaal vol, denk dat het, het enige goede restaurant in de stad is. We hebben hier heerlijk gegeten. De rest van de avond lekker niks gedaan.
Morgen weer een verplaatsing en nu naar Clearwater. Daar blijven we twee nachten in eenvoudige bungalows. We gaan het zien hoe dat is.